Πέμπτη 5 Μαΐου 2011

Τα τοπικά παραδοσιακά τραγούδια του Βαλτινού.



Στις εκδηλώσεις της Πρωτομαγιάς, του Εκπολιτιστικού Συλλόγου Βαλτινού στην κεντρική πλατεία του χωριού τραγουδήθηκαν από ηλικιωμένες γυναίκες του χωριού, τοπικά παραδοσιακά τραγούδια.
Τα τραγούδια αυτά παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αποτελούν πολύτιμο θησαυρό για την παραδοσιακή μας κληρονομιά.


Ο Εκπολιτιστικός Σύλλογος Βαλτινού άρχισε μια διερευνητική προσπάθεια ώστε, αυτά τα τοπικά παραδοσιακά τραγούδια να τα συγκεντρώσει, να τα καταγράψει, και να τα εκδώσει σε μια συλλογή, ώστε να συμβάλει στη διάσωση και στην διάδοση αυτού του παραδοσιακού, μουσικού πλούτου του τόπου μας.


Παρουσιάζουμε παρακάτω μερικά από αυτά τα παραδοσιακά τραγούδια:

Μπάτε κορίτσια στο χορό
Το τραγούδησε η Ζωή Ζαμπακά

Μπάτε κορίτσια στο χορό
τώρα που έχετε καιρό
γιατί ταχιά παντρεύεστε
σπιτονοικοκυρεύεστε.

Δεν σας αφήν΄ οι άντρες σας
να πάτε στις μανάδες σας
δεν σας αφήν΄ οι πεθερές
οθ΄ είναι οι χαρές
δεν σας αφήν΄ οι πεθεροί
οθ΄ είναι οι χοροί

Τους άντρες τους κοιμίζουμε
και τους αποκοιμίζουμε
και τα παιδιά τα δέρνουμε
στις γειτονιές πηγαίνουνε.

Κι αυτήν τη δόλια πεθερά
τη σπάζω όλα τα πλευρά
κι αυτόν το δόλιο πεθερό
τον στρώνω όπου θέλω εγώ.

Τον στρώνω εδώ τον στρώνω εκεί
σ’ ένα γαϊδουρινό πετσί
τον βάζου και προσκέφαλο
ένα γαϊδουροκέφαλο.


Δώσ’ μας την ευχή σ’ πατέρα
Το τραγούδησε η Θεοδοσία Πέτρου

Γιέμ΄ τα τέσσερα τα πέντε τα εννιά αδέρφια,
Γιέμ΄ πικρό χαμπέρι να ΄ρθει από τον βασιλιά
Γιέμ΄ να παν να πολεμήσουν μέσα στη Φραγκιά
Γιέμ΄ κινήσανε και πάνε στον πατέρα τους.

­Δώσ’ μας την ευχή σ’ πατέρα
πίσω να γυρίσουμε.
­Πάρτε την ευχή μ’ παιδιά μου
πίσω να γυρίσετε.

Κώστας αρραβωνιασμένος πίσω να μη γυρίσω
Γιέμ΄ κινήσανε και πάνε μέσα στη φραγκιά
Κώστας αρραβωνιασμένος πίσω γύρισε.


 
Αυτόν τον νιό
Το τραγούδησε η Ντίνα Βότσιου

Καλογριοπούλα περπατεί στην άμμο της θαλάσσης
Καλογριοπούλα μου
Με τα μαλάκια ξέπλεγα στους ώμους γυρισμένα
Καλογριοπούλα μου
Μοιρολογούσε κι έλεγε, μοιρολογά και λέει
Καλογριοπούλα μου -
Αυτόν τον νιό που πιάσατε μην το χαλάσετε,
γιατί είναι αδερφός μου
Καλογριοπούλα μου
Χίλια φλουριά σας δίνω γω και πεντακόσια γρόσια
κι αν δε σας φτάνουνε κι αυτά πουλάω τα σκουλαρίκια
Καλογριοπούλα μου.


Μαρί κυράτσα Γιώργαινα
Το τραγούδησε η Βασιλική Παπακώστα

Μαρί κυράτσα Γιώργαινα
με τα πολλά κορίτσια
για πάντρεψτα, για δωσ΄ μας τα
για κόψε μας την κρίση.

Πόσα κορίτσια έχω εγώ
να τα παντρολογήσω
ένα κορίτσι απ’ έχω εγώ
το ‘χω αρραβωνιασμένο.
Με’ τα αρραβώνιασε ο Χριστός
με το δεξί του χέρι
με το δεξί με το ζερβί
με το άγιο το Ευαγγέλιο.


Μικρό πραματευτόπουλοΤο τραγούδησε η Φωτεινή Παπακώστα


Μικρό πραματευτόπουλο
ξεβγαίνει από την πόλη
σέρνει μουλάρια τριανταδυό
και μούλες τριανταπέντε.

Σέρνει και μια χρυσόμουλα
σέρνει τον νιό καβάλα
κι ο νιός αποκοιμήθηκε
κι μούλα παραστράτσι

Που πας αυτού χρυσόμουλα
που πας αυτού καημένη
αυτού είχαν κλέφτες μάζωξη
αυτού το συναγόι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

επικοινωνιστε μαζι μας